Ofte stilte spørsmål for "Beste tilgjengelige teknologi i eksisterende bygg"
Enova har gjort lønnsomhetsberegninger for alle predefinerte tiltak, i forhold til ulike byggtyper og byggeår. Dersom disse viser at tiltaket er lønnsomt for ditt bygg, vil ikke dette tiltaket være tilgjengelig for deg. Enova kan ikke støtte tiltak som er lønnsomme uten støtte.
Se liste over predefinerte tiltak
Nei. Enova har gjort lønnsomhetsberegninger for alle predefinerte tiltak, i forhold til ulike byggtyper og byggeår. Dersom disse viser at tiltaket er lønnsomt for ditt bygg, vil ikke dette tiltaket være tilgjengelig for deg. Enova kan ikke støtte tiltak som er lønnsomme uten støtte.
Se liste over predefinerte tiltak
Nei. Dette programmet har søknadsfrister og periodiserte budsjetter. Etter hver søknadsfrist rangeres alle innsendte søknader etter rangeringskriteriene som er beskrevet i programkriteriene. Det tildeles støtte til godkjente søknader inntil grensen for det periodiserte budsjettet.
Gå gjennom kriteriene som gjelder for programmet, og se om ditt prosjekt kan være aktuelt for støtte.
Alle som søker vil normalt få svar innen 4 uker etter søknadsfristens utløp.
Ja, men med noen unntak. Dersom du har søkt før må det gamle prosjektet avsluttes før du kan søke på nytt. En ev ny søknad vil ikke oppnå støtte til samme tiltak på samme sted som det er gitt støtte til tidligere. Du kan altså ikke få støtte til å bytte det samme vinduet som sist, men du kan få støtte til å bytte ut vinduer et annet sted på bygget.
Byggeier/leietaker i næringsbygg eller borettslag/sameie. Søker skal være økonomisk ansvarlig for prosjektet, og rapportere resultatene. Rådgivere og andre kompetente aktører kan bistå prosjekteier, men ikke stå som søker.
Ja.
Nei, i dette programmet gir vi støtte kun til eksisterende bygg eller rehabilitering av bygg som ikke utløser krav i nyeste tekniske forskrift.
De fleste avslagene på dette programmet skjer på grunn av at det er konkurranse om midlene. Til hver søknadsrunde er det satt av et budsjett, og alle søknader rangeres som beskrevet i programkriteriene. Avslag kan også skyldes at det er søkt om egendefinerte tiltak som ikke tilfredsstiller programkriteriene, og derfor ikke er blitt godkjent av Enova.
Skyldes avslaget at man ikke nådde opp i konkurransen, så kan man søke på nytt. Skyldes avslaget at tiltaket/tiltakene ikke er godkjent av Enova, så har det ingen hensikt å søke på nytt.
Generelle spørsmål om søknadsprosessen
Nei. Støtte fra Enova faller inn under EØS-avtalens definisjon av statsstøtte. Det er bare anledning til å tildele statsstøtte til tiltak/prosjekter som ikke ville blitt gjennomført uten støtte.
Det er derfor avgjørende at søker sender inn søknaden om støtte før prosjektet er besluttet gjennomført, igangsatt, eller at søker på annen måte har forpliktet seg til å gjennomføre prosjektet. I tillegg vil Enova gjøre en konkret vurdering av om støtten er nødvendig. Her vil Enova legge vekt på hva som er søkers alternativ til å gjennomføre prosjektet, og hvorvidt prosjektet er lønnsomt uten støtte.
Les mer om det rettslige grunnlaget for Enova støtteordninger
Gå gjennom kriteriene som gjelder for programmet, og se om ditt prosjekt kan være aktuelt for støtte.
Du kan sende inn søknad i Enovas søknads- og rapporteringssenter. Søknaden vil bli liggende som en kladd inntil den er sendt inn.
Enova har kun anledning til å støtte merkostnadene søker har for å oppnå miljøgevinsten ved prosjektet. Søker må redegjøre for hva som er alternativet til å foreta investeringen det søkes støtte til. Kostnadsforskjellen mellom den ønskede investeringen og alternativet utgjør merkostnaden. Alternativ løsning uten støtte kan være at det investeres i en tradisjonell teknologi eller at det ikke gjennomføres noen investering.
Dere kan normalt forvente svar 3-6 uker etter at vi har mottatt all nødvendig informasjon. Saksbehandlingstiden kan avvike fra dette i perioder med stor pågang og kan også variere mellom de ulike støtteprogrammene.
Alle innsendte dokumenter er tilgjengelig i Enovas søknads- og rapporteringssenter.
Tilskuddsbrevet må signeres innen 28 dager, hvis ikke kan dere miste retten til tilskuddet.
Innsender av søknaden og formelle kontaktpersoner får informasjon om ny søknad. I tillegg sender vi epost til søkers varslingsadresse i Brønnøysundregisteret. Alle foretak er pliktig til å ha en slik varslingsadresse og det kan endres i Altinn.