Rapportering for "Beste tilgjengelige teknologi i eksisterende bygg"
Typiske spørsmål om støtteprogrammet
Merkostnadene for å gjennomføre tiltakene. Merkostnad er her definert som tilleggskostnad i forhold til alternativ løsning uten Enovastøtte. Alternativ løsning uten støtte vil være at det investeres i en tradisjonell teknologi eller at det ikke gjennomføres noen investering
Nei, Enova gir ikke mer i støtte enn det som står i tilskuddsbrevet.
Man kan ikke endre tiltak etter innsendt søknad. Da må i så fall den første søknaden trekkes, og man kan da sende inn en ny. Ved rapportering er det mulig å endre mengde på tiltak som fikk innvilget støtte, men man kan ikke få mer i støtte. Hvis man har gjennomført tiltaket i mindre omfang (mengde) enn det man søkte om, så vil støtten bli avkortet i forhold til det.
Nei, på dette støtteprogrammet utbetales hele støttebeløpet når prosjektet er ferdigstilt og sluttrapport godkjent av Enova.
Dersom det er utført færre tiltak (mengde) enn omsøkt vil støtten bli avkortet. Støtten vil også bli avkortet dersom kostnadene er lavere enn normert kostnad som danner grunnlaget for støtteberegningen.
Skill ut hvilken del som gjelder dette prosjektet. Fyll ut den kostnaden som gjelder tiltakene. Last opp tilbudet dersom det er beskrevet der. Enova vil ta kontakt hvis vi trenger ytterligere spesifisering.
Da vil hele tilskuddet trekkes tilbake.
Tilskuddet vil reduseres helt eller delvis, avhengig av hvor mye som endres.
Generelle spørsmål om rapportering og endringer
Formelt ansvarlig eller kontaktperson hos søker kan gi andre tilgang til prosjektet.
Dette gjør du ved "legg til/endre bruker" i Enovas søknads- og rapporteringssenter.
Du kan søke utvidet prosjektperiode i Enovas søknads- og rapporteringssenter.
Ved rapportering gjøres det en automatisk sjekk opp mot KAR (bankenes konto- og adresseringsregister). Her blir det gjort en kontroll av at kontonummeret tilhører søkers organisasjonsnummer. Dersom kontonummer og organisasjonsnummer ikke samsvarer, får dere ikke lov til å gå videre med rapporteringen.
Det må da søkes om "endring av tilskuddsmottaker". Dette kan gjøres i Enovas søknads- og rapporteringssenter.
Da kan du sende en epost om dette til post@enova.no. Vi vil da kansellere tilsagnet hos oss.
Du finner informasjon om frister i Enovas søknads- og rapporteringssenter. Enova sender også påminnelse per e-post i forkant av fristene.
Enova krever revisorrapport for støttebeløp over 1 million kroner.
Se generelle regler for tilskudd for ytterligere informasjon
Sjekk om alle påkrevde felt er fylt ut og ev. forsøk en annen nettleser. Hvis problemene vedvarer, ta kontakt med oss.
Du finner kontoopplysninger for saken i Enovas søknads- og rapporteringssenter.
Dette er beskrevet i programkriteriene samt Generelle regler for tilskudd fra Energifondet.
Se generelle regler for tilskudd for ytterligere informasjon
Med fakturaen kan du i tillegg laste opp tilbudet du fikk fra leverandør hvis leveransen og kostnaden er beskrevet der.
Utbetaling skjer normalt innen 4 uker fra Enova har mottatt sluttrapport inkludert alle dokumenter.