Enova vil gjøre det enkelt å få støtte til tunge elektriske kjøretøy. Derfor justerer de tilbudet innenfor landtransport og forenkler hele søknadsprosessen. Målet er å sette mer fart på nullutslippkjøretøy.
Økt interesse og aktivitet
-Vi ser en betydelig økning i aktiviteten innen nullutslippløsninger for landtransport. Markedet for nullutslippløsninger er i bevegelse. Samtidig er det behov for støtteordninger som gjør dette til et konkurransedyktig alternativ i en tidlig fase. Mener markedssjef for transport i Enova, Gunnel Fottland.
Fottland forteller at Enova de siste årene har gitt støtte til elektriske lastebiler og turbusser gjennom sine virkemidler. Enova har sett et behov for en enklere ordning, hvor man får raskere svar og som krever mindre administrasjon. Dette som følge av økt interesse og etterspørsel i markedet. Samt at de største produsentene lanserer nye, serieproduserte modeller, også for tunge lastebiler.
Norge som laboratorium
Enova erfarer at markedet for elektriske lastebiler utvikler seg i riktig retning. De internasjonale produsentene utvikler stadig teknologien. Her hjemme er transportselskaper i ferd med å bygge kompetanse og erfaring ved bruk av slike kjøretøy.
-Det vil være en fordel for Norge å skaffe seg driftserfaring med tyngre nullutslippkjøretøy. Vår kunnskap og erfaring vil kunne være viktig for de internasjonale produsentene. Slik vil vi kunne ta en posisjon som et tidlig marked for denne typen kjøretøy. Enovas rolle vil være å bidra til at etterspørsel etter denne type kjøretøy øker. Og erfaring med bruk oppnås raskere og i større omfang enn det ellers ville gjort, sier Fottland.
Den nye satsingen føyer seg inn under Nullutslippsfondet. Nullutslippsfondet er en samling støttetilbud fra Enova som skal kutte utslipp i næringstransporten gjennom en effektiv introduksjon av nullutslippsløsninger.