Framtidens kontrakter vinnes med energieffektive skip

Det mener Knutsen OAS Shipping, som innfører energiledelse om bord i ett av sine gasstankskip. Enova støtter prosjektet med 1 million kroner.

Det Haugesund-baserte rederiet skal nå avdekke unødvendig energibruk om bord skipet Iberica Knutsen. Prosessen skal føre til konkrete tiltakslister og systematisk oppfølging for å få bukt med den unødvendige energibruken.

– Jeg tror vi har mye å gå på. Komponentene om bord kjører gjerne på 100 prosent hele tiden, og sannsynligvis er ikke det nødvendig. Nå kartlegger vi alt utstyret, og begynner å måle hvor mye energi skipet bruker under de ulike driftsoperasjonene. Selve arbeidet i seg selv gjør oss mer bevisste, og bare gjennom det regner vi med å kutte forbruk, sier HMS- og kvalitetssjef Geir Hagen i Knutsen OAS Shipping.

Økonomisk gevinst

På spørsmål om hva som gjorde at rederiet satte i gang med energiledelse, nevner Hagen både økonomi og miljø:

– Ett skip kan ha samme energibruk som en liten by. Det er klart det koster, både for oss og miljøet. Tradisjonelt har skipsfarten jobbet mye med å redusere utslipp til sjø og optimalisere drivstofforbruk, men selve energibruken har vært vanskeligere å konkretisere. Vårt mål er å være i forkant av konkurrentene, og jo mer energi vi sparer, jo mer sparer vi utstyr og vedlikehold – og befrakteren sparer penger. Da blir vi også mer konkurransedyktige og i bedre posisjon for å vinne nye kontrakter. Energiledelse på så detaljert nivå som vi nå er gått i gang med er en svær jobb, og da kommer støtten fra Enova godt med, sier Hagen.

Fortsetter med flere skip

Knutsen OAS Shipping har 42 skip i drift verden over. Hagen tror lærdommene fra Iberica Knutsen kan gjenbrukes i den øvrige flåten, men poengterer samtidig at ikke alt kan overføres direkte:

 – Vi tar sikte på å få på plass en overordnet systematikk for hele rederiet, men skip er forskjellige og vi kommer til å måtte gjøre en jobb for hvert enkelt fartøy. Det er verdt å huske på at selv søsterskip som i utgangspunktet har samme utstyr kan ha ulik drift, som igjen gjør at ulike tiltak blir relevante. For eksempel går skipet utenfor Brasil i tropisk farvann hvor det gror mye på skroget, mens tilsvarende skip vi har seilende opp mot Goliatfeltet i Nordsjøen behøver av-ising. Enova kan nok vente seg søknader fra oss om støtte til energiledelse for flere skip etter hvert, sier Hagen.

 Enova søker flere bedrifter som Knutsen OAS

– Dette er første gang vi støtter et fartøy med å komme i gang med energiledelse, og vi håper det blir det første i en lang rekke. Vi har god erfaring med energiledelse fra andre bransjer, og potensialet er også stort til sjøs. Vårt håp er at mange rederier vil følge i kjølvannet av Knutsen OAS, sier Enovas markedssjef for transport, Petter Hersleth.

Les mer om støtteprogrammet for energiledelse

Enova har et eget støtteprogram for bedrifter som vil jobbe med energiledelse.

Knutsen OAS Shipping er en av bedriftene som har benyttet seg av tilbudet.

Lær mer om Enovas tilbud