Hjørnesteinsbedriften Alcoa produserer aluminium til verdensmarkedet

Hjørnesteinsbedriften Alcoa produserer aluminium til verdensmarkedet

De førerløse kjøretøyene «Bernt og Erlend» har siden høsten 2018 gjort unna store mengder arbeid ved aluminiumsverket i «byen midt i Norge». Verket i Mosjøen er med det først i verden til å drifte autonome kjøretøy i sterke magnetfelt.

Publisert 8/9/2019

DETTE ER PROSJEKTET

  • HVEM
    Alcoa Norway ANS
  • HVOR
    Mosjøen
  • HVA
    Førerløse kjøretøy
  • PROSJEKTOMFANG
    11,7 millioner kroner
  • ENOVA-STØTTE
    4,7 millioner kroner
  • NÆRING/INDUSTRI
    Industri
I tillegg til å være økonomisk gunstig og ha en miljømessig positiv effekt, har investeringen i de batteridrevne førerløse kjøretøyene ført til en redusert mengde farlig og repetitivt arbeid.
Bilde av et førerløs kjøretøy
I dag går de uten tilsyn, men vi har en såkalt «babysitter» som får beskjed dersom de får problemer.

- Roger Leirvik, prosesskoordinator -

Bilde av et førerløs kjøretøy
Som aluminiumsverk må man enten være ekstreme på kostnader som lite verk, eller fokusere på volum slik at kostandene blir lavere per hode. Ettersom det ikke er fysisk mulig for oss å bygge ut, må vi utnytte det vi har.

- Steinar Ottermo, elektroansvarlig -

Bilde av Magnar Røneid, gruppeleder
Det er viktig å minne seg på at det ikke er en hyllevare vi har kjøpt, men strengt tatt et utviklingsprosjekt.

- Magnar Røneid, gruppeleder -

Bilde av Magnar Røneid, gruppeleder