Gå til hovedinnhold

Tenk fremtid nå.

Til adm. direktørs beretning

Velkommen til Enovas årsrapport for 2022. Enova skal bidra til raskere omstilling til lavutslippssamfunnet. I rapporten kan du lese om Enovas resultat og virksomhet, møte ledestjerner, medarbeidere og se flere av de spennende prosjektene vi har jobbet med under året.

Resultat for 2022

Antall prosjekter (stk)

Les rapporten

Anita - Seniorrådgiver
Enova er en organisasjon som er i stadig utvikling. Det vil si; organisasjonen utvikler seg, og vi som jobber her må utvikle oss. Og hele tiden skal vi også utvikle samfunnet. Da må vi lære nye ting, vi må lage nye støtteordninger, og vi må snakke med nye aktører. Så det er jo en konstant utvikling her egentlig. Det er veldig god kollegastøtte her. Hvis du et problem, så sitter du ikke og grubler på det alene. Du får med deg en kollega, enten til et tusj-og-tavlemøte, eller du sitter og «sparrer». Og så får du belyst problemet fra flere sider. Jeg har vært forsker i veldig mange år. Der er alltid fremtiden 20 år frem i tid, nesten uansett hva du jobber med. Men jeg ønsket å jobbe med å få til ting nå, og det fikk jeg til ved å gå hit. Jeg får jobbe både med fag, og med å få til ting: og kan se at samfunnet endrer seg på grunn av det vi gjør.
0:00/0:01
Anita - Seniorrådgiver

Suksesshistorier

Her kan du ta del av noen spennende og visjonære teknologiprosjekter som viser vei og leder oss inn i fremtiden.

Spacer
Gabriel - IT-rådgiver
Noe av det aller beste med Enova er hvor engasjert alle er. Alle temaer er like interessante for alle som jobber i Enova. Det er veldig morsomt å se. Enten det er strømstøtteordningen, eller nye teknologiprogram. Om det er et firma som har mye støtte og omtale i media så er det utrolig mange som ønsker å høre på hvordan prosessen har foregått.
0:00/0:01
Gabriel - IT-rådgiver

Ledestjerner

1/6
En intervjuserie som løfter frem innovative og modige mennesker og bedrifter som går foran og flytter bedriften, bransjen og Norge inn i fremtiden.
Heidi Neilson

Tar en av Norges eldste virksomheter inn i fremtiden

Ambisjonen er sjøsatt, kursen er staket tydelig ut: Oslo Havn skal bli verdens første utslippsfrie havn. Målet er satt og målet er mulig, men mange må bidra på veien. Og ikke minst, noen må tørre å stå ved roret.

Hege Sagplass

I førersetet for at Norden når klimamålene sine

Som en av Norges største transport- og logistikkaktører, er de en stor del av utslippsproblemet – og løsningen. Det tar Posten på aller største alvor. Ikke fordi de må, men fordi de vil.

Egil

Fra fiskebåt til verdens første utslippsfrie lasteskip

Historien til Egil Ulvan Rederi startet i 1919. Da kjøpte Edvard sin første fiskebåt – og sjøbeina ble for alvor satt i Ulvan-familien.

Asko

Baner vei innenfor transportsektoren

Hos ASKO er det like viktig å være modig som utålmodig. Og handling er viktigere enn ord. Det har resultert i en bedriftskultur hvor man bretter opp ermene og tør å gå foran.

Susann Nævermo-Sand

Med en vilje av stål kan du endre en hel industri

Er du en del av problemet, har du også et godt grunnlaget for å være en del av løsningen. Spesielt hvis du drysser på høye ambisjoner og en vilje av stål. Da kan du endre en hel industri.

VP

Europas mest miljøvennlige flåte for nærskipsfart

For Nils Magne Fjereid har natur og den kalde norske vinteren alltid ligget hjertet nært. Og han ønsker å bidra til å bevare det. Den lidenskapen tok han med seg da Misje Rederi skulle stake ut kursen for en grønnere nærskipsfart. Og i 2016 skjedde det noe som virkelig ga vind i seilene.