HØYFREKVENT HYDROGENELEKTRISK NATTRUTE
Utvikle to fartøyer med flytende hydrogen som hovedenergibærer.
Sette dem i rute på Vestlandet for distribusjon av hydrogen, basebase transport og annen last.
Avlaste E-39 med utslippsfri sjøveis tungtranspor.
Med 3 MW brenselceller og bunkre 5 tonn LH2 kunne seile utslippsfritt inntil 750 kilometer
Prosjekteier
TOPEKA NATTRUTEN AS
Teknologileverandører
- Kongsberg Maritim
- LMG Marine
- Massterly
- Wilhelmsen Ship Management
- Norled
- BKK/ JY Flytendegjøringsfabrikk Mongstad
- Gexcon
- NorSea Group
Teknologisk innovasjon
- Utvikle og demonstrere flytende hydrogenløsning for større fartøyer og lengre distanser. (3 MW - 750 km)
- Utvikle utslippsfri tungtransportløsning
- Konsept for sjøtransport basert på mobilitetstenkning med digitale løsninger, frekvens og nullutslipp
Kompetanseutvikling
- Design av hydrogenutstyr, brenselceller og systemintegrering
- Utvikling av bunkringsløsninger, sikkerhetsvurderinger, godkjenninger og prosedyrer. Pilot-E konsortiet
- Pilot og demonstrator for bruk av flytende hydrogen på skip, Horizont 2020 FCH-JU HyShip konsortium
- Dokumentere at digitalisering og nullutslipp skaper konkurransedyktige høyfrekvente sjøtransport løsninger
- Senke barrieren for hydrogen i maritim sektor - NCE Maritim Cleantech klynge og kommunikasjonsarbeid
Realisert spredning av teknologi
- Hydrogen i maritim sektor blir viktig for å møte IMO mål om utslippskutt, derfor stor spredningspotensial både nasjonalt og internasjonalt. EU satser tungt på hydrogen og gjennom å velge HyShip bekreftes Topekaprosjektets relevans.
Videre utvikling og videre spredning
- Tilgang på hydrogen sammen med kompetanse og erfaring på sikker bruk vil åpne mange anvendelsesmetoder både i og utenfor maritim sektor.
- Systemintegrering med MW store brenselcelle innstallasjoner vil kunne brukes også utenfor shipping
- Erfaringer og løsninger fra logistikksystemet vil gi overføringsverdi til andre transportårer hvor last kan overføres fra vei til sjø.
- Erfaring med flytende hydrogen kan gi økt anvendelse, etterspørsel og nye verdikjeder