Powered by Nature - Nullutslipps lasteskip drevet av hydrogen og vind
HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri har som likeverdige partnere en felles ambisjon om å etablere et bærekraftig transportsystem med skip uten utslipp av klimagasser. Anbudsprosessen har resultert i en utviklingskontrakt med Egil Ulvan Rederi på et skip uten klimagassutslipp. Formålet med dette prosjektet er å realisere dette nullutslippsskipet, med utgangspunkt i hydrogendrift.
Prosjekteier
EGIL ULVAN REDERI AS
Teknologileverandører
- Ivar C. Ulvan
- Arild Hoff
- Erlend Ulstad
- Arvid Holsen
- Gjermund Johannessen
- Hans Kristian Dyrli
Teknologisk innovasjon
- Hydrogendrift (forbrenningsmotor og brenselcelle), inkludert utbyttbart konteinerbasert lagringssystem
- Energigjenvinning (Organic Rankine Cycle)
- Flettner-rotorer med skipsdesign optimert for gode seilingsegenskaper
- Installasjon av batteri
- Elektrisk gravemaskin
Kompetanseutvikling
- Prosjektet vil være verdens første hydrogendrevne lasteskip. Skipsdesignet er utviklet av de norske aktørene Norwegian Ship Design og Egil Ulvan Rederi, med et mål om å redusere energiforbruket til et nivå hvor hydrogen kan bli kommersielt konkurransedyktig med konvensjonelle energibærere. Prosjektet kan dermed bli et referanseprosjekt for næringen, ettersom skip i økende grad må designes for drift med nullutslipp energibærere.
Realisert spredning av teknologi
- Prosjektet er en 1. implementering av teknologien globalt
Videre utvikling og videre spredning
- I verden finnes det 15 601 bulkskip/stykkgodsskip av 27 600 lasteskip totalt under 20 000 dwt. Dette utgjør et attraktivt marked for grønne løsninger. I første omgang ligger potensialet innenlands, i Nordsjøen, i Østersjøen og på elvene i Europa. Etter hvert vil flere markeder åpne seg.