RygerPower EL Båt på Lysefjorden
Rødne Trafikk A/S ønsker å bygge en helelektrisk båt for operasjon og drift i Lysefjorden og Ryfylke. Båten skal designes og bygges ved verft i Hyen av Brødrene Aa. Båten skal være en katamaran bygget i karbonfiber. Rederiet har med prosjektet som ambisjon å bevise at det er mulig å strekke rekkevidde for batteridrift enda lenger enn tidligere bygde fartøy av samme type. Fartøyet skal operere en turistrute hvor fartøyet har drift i 2,5 timer, med en relativt høy fart opp til 19 knop. Videre skal prosjektet bli et utstillingsvindu for fossilfri drift av fartøy.
Prosjekteier
RØDNE TRAFIKK AS
Teknologileverandører
- Brødrene Aa
- Westcon Power and automation
Teknologisk innovasjon
- Innovasjonen er først og fremst knyttet til energieffektiviseringen som muliggjør helelektrisk drift av passasjerbåt som nærmer seg hurtigbåtsegmentet. Det er ingen andre kjente installasjoner som strekker batteri-elektrisk drift for passasjerbåter av denne typen lenger enn det som er prosjektert for dette fartøyet.
Kompetanseutvikling
- Rødne Trafikk AS vil bruke en testperiode på ca 1 måned for innkjøring og opplæring av mannskap. Slik skal intern kompetanse løftes før kommersiell drift av fartøyet. Når båten kommer i kommersiell drift, vil dette gi verdifull erfaring og kunnskap til andre som ønsker å gå over til helelektrisk drift.
Realisert spredning av teknologi
- Rødne Trafikk AS vil kunne benytte teknologien i flere av sine kommende fartøy. Prosjektet vil også gi verdifull erfaring fra alle involverte leverandører.
Videre utvikling og videre spredning
- Markedspotensialet for teknologien er stort både nasjonalt og internasjonalt både innen turisme og offentlige transporttjenester.