På denne sjarken slipper fiskerne å heve stemmen

– Dette er framtida, sier fisker Bent Gabrielsen. Han eier verdens første hybridsjark med elmotor, og nyter fisketurene mer enn noen gang.

Publisert 02.01.2018 av Laila Borge (tekst) og Ingunn Alette Mæhlum (foto)

Bilde av Karoline
Fiske Når Bent Gabrielsen fisker går sjarken Karoline på ren elektrisk drift. Slik får Gabrielsen en fredeligere opplevelse enn andre fiskere.
Kosebildet av Bent Gabrielsen

Fakta

Karoline og batterirevolusjonen til sjøs

- Karoline er verdens første hybridsjark med elektrisk motor. Under dekk er det en batteripakke med 30 batterier, hvert med en lagringskapasitet på 6,5 kWh. Batteriene kan lades med strøm fra land, og ved hjelp av et dieselaggregat om bord på sjarken.

- Når Karoline ligger på fiskefeltet og garnhaleren går, har Sintef målt lydnivået til mellom 55 og 59 desibel. På en tilsvarende sjark med dieselmotor er lydnivået 75 desibel. Desibelskalaen er logaritmisk, og en økning på tre desibel er en dobling av lydenergien.

- Det er sjøsatt flere elektriske verdensnyheter langs norskekysten de siste årene. Turistkatamaranen «Vision of The Fjords» var verdens første hybridskip i karbon. «Elfrida» var verdens første elektriske oppdrettsbåt. «Ampere» var verdens første nullutslipps bil- og passasjerferge.

- Batteriene er på full fart inn i en rekke ulike skipstyper: supplyskip, bøyelastere, oppdrett, passasjerferger og turistbåter. Norge er i front på utvikling og bruk av teknologien.

- De siste årene har regjeringen gjennom Enova bidratt med over 700 millioner kroner til maritime prosjekter hvor batterier tas i bruk.