Infrastruktur for strøm til havneopphold og lading

Bruk av landstrøm kutter utslipp og reduserer støy når skip ligger ved kai. Har fartøyet batteri om bord, kan dette lades samtidig slik at også deler av seilingen blir utslippsfri. Enova utlyser jevnlig konkurranser om støtte til å bygge infrastrukturen i havna.

Ser dere på muligheten for å etablere landstrømanlegg, men trenger et bedre beslutningsgrunnlag før spaden kan settes i jorda? Da anbefaler vi at dere søker oss om forprosjektstøtte først.

Enova legger opp til to utlysninger i året for støtte til etablering av anlegg for land- og ladestrøm. Første utlysning er ute, med søknadsfrist 1. april.

Spørsmål og svar

Hvem kan få støtte?

Dette støttetilbudet retter seg til aktører som ønsker å etablere offentlig tilgjengelige landstrømanlegg som skal driftes på markedsmessige vilkår.

Søkeren må være et norsk foretak registrert i Brønnøysundregisteret. Anlegg ved havner og kaier som kun har fartøy i opplag eller i dokk eller ved kai i forbindelse med reparasjoner støttes ikke.

Hva kan vi få støtte til?

Gjennom dette støttetilbudet tilbyr Enova investeringsstøtte til offentlig tilgjengelig infrastruktur for strøm til havneopphold og lading i norske havner.

For å sikre god utnyttelse av infrastrukturen som blir bygget er det viktig at utbyggingen av landstrømanlegg er kostnadseffektiv og kundeorientert. Dette støttetilbudet prioriterer derfor prosjekter med sunne forretningsmodeller for salg av strøm, slik at det på sikt etableres et levedyktig marked for landstrøm.

Hvilke krav stilles?

Infrastrukturen som etableres må designes for en strømstyrke på minimum 125 ampere og 400 volt, og være i henhold til landstrømstandarden.

Vi forutsetter blant annet dialog mellom infrastrukturtilbyder og potensielle kunder, og du som søker må dokumentere fremtidig etterspørsel og beskrive hvordan dimensjonering og design av infrastrukturen er tilrettelagt for videre skalering.

Last ned programkriteriene nedenfor for full oversikt over kravene som stilles.

Kan vi søke om støtte til infrastrukturen nå eller bør vi søke om støtte til forprosjekt først?

Forprosjektene vi støtter skal gi den dokumentasjonen som er nødvendig for å fatte en investeringsbeslutning eller søke om investeringsstøtte til Enova. Hvis kriteriene for støtte til etablering av infrastruktur forutsetter dokumentasjon dere ikke sitter på i dag, kan det derfor være fornuftig å gjennomføre et forprosjekt.

Last ned programkriteriene nedenfor for full oversikt over kravene som stilles til søknader om etablering av landstrømanlegg.

Hvor mye kan vi få i støtte?

Enova kan dekke inntil 50 % av godkjente prosjektkostnader, men ikke mer enn hva som er nødvendig for å oppnå en positiv netto nåverdi, basert på normalavkastningen for maritim transport.

Hva bestemmer hvilke søknader som får støtte?

Vi vil rangere kvalifiserte prosjekter etter kWh-potensialet til infrastrukturen og forventet strømsalg, målt opp mot prosjektets støttebeløp. kWh-potensialet* vektes med 40 %, mens gjennomsnittlig årlig salg første tre driftsår** vektes med 60 %.

*kWh-potensialet er et estimat for infrastrukturens leverte energi, forutsatt at alle anløpende skip siste år som potensielt kunne betjenes av landstrømanlegget ble koblet til.

**Gjennomsnittlig forventet årlig salg første tre driftsår må kunne understøttes med intensjonsavtaler eller annen dokumentasjon.

kWh-potensialet er et estimat for infrastrukturens leverte energi, forutsatt at alle anløpende skip siste år som potensielt kunne betjenes av landstrømanlegget ble koblet til.

Hvorfor støtter Enova landstrøm?

Formålet med Enovas totale satsing på landstrøm er at det etableres et levedyktig marked for landstrøm hvor det bygges offentlig tilgjengelig infrastruktur med god bruksutnyttelse. Sammen med at flere fartøy bygges og ombygges med batteri og system om bord for å ta imot strøm fra land, vil dette gi reduserte klimagassutslipp fra sjøtransporten både ved havneopphold og seiling.

Forretningsutvikler Reidun Svarva i Enova lanserer de tre nye maritime støttetilbudene på Enovakonferansen 29. januar 2020.