Skriver sjøfartshistorie: Verdens første arbeidsbåt på hydrogen
Foto: Håkon Bjørngård

Skriver sjøfartshistorie: Verdens første arbeidsbåt på hydrogen

På Moen Verft i Kolvereid er det historisk sus i lufta. For i løpet av våren 2024 skal verdens første hydrogendrevne arbeidsbåt for havbruksnæringen sjøsettes.

Publisert 2/26/2024 av Eiliv Flakne og Mariann Strand. Foto og video: Håkon Bjørngård

Bilde Trond Moengen ØNSKER FLERE SØKNADER: Trond Moengen, koordinator for Pilot-E, sier samarbeidsordningen har gitt rom for mange innovative løsninger. Foto: Digital Norway.
Maritim transport har vært et viktig satsingsområde for Pilot-E helt siden oppstarten. Satsinger som den nye arbeidsbåten i Kolvereid får ofte store ringvirkninger. Teknologien og løsningene utvikles raskere, og kan tas i bruk i resten av markedet.
Illustrasjonsbilde av båten KATAMARAN: Slik skal den nye båten se ut når den sjøsettes til våren. FOTO: Illustrasjonsbilde/Moen Marin.
Bilde Rørvik Bilde Rørvik TIL HAVS: Den nye hydrogenbåten skal seile langs kysten i Vikna.
Bilde renergy ØNSKET MER UTVIKLING: Thomas Bjørdal, klyngeleder i Renergy. Foto: Mikael Sætereid / FI – Fremtidens Industri.
Bilde Wyller SATSING PÅ MARITIMT: Katrine Wyller, spesialrådgiver i Forskningsrådet. Foto: Norges Forskningsråd.
Bilde maritim transport Bilde maritim transport
Bilde Anita SÅ ET BEHOV I MARKEDET: Anita Fossdal, seniorrådgiver i Enova.
Bilde Gry Langbakk ØNSKER AT GODE PROSJEKTER SKAL LYKKES: Spesialrådgiver Gry Kolbjørnsen Langbakk i Innovasjon Norge.

En rekke spennende prosjekter har fått støtte gjennom Pilot-E. Her er noen av dem:

  • 2016 - Runde 1: Selvnavigerende fartøy
    Kongsberg Maritime var en av vinnerne i den første runden av Pilot-E. I samarbeid med Corvus Energy, Mer, Fjellstrand og NTNU som forskningspartner, startet de et prosjekt for å utvikle autonome, hel-elektriske og utslippsfrie ferjer. De testet teknologien på fartøyet Bastø Fosen, med stor suksess.
  • 2019 - Runde 4: «Datadrevet anleggsplass»
    Prosjektet «Datadrevet anleggsplass» fikk støtte for å utvikle maskinlæring, og gi algoritme-styrte rutevalg slik at man kan bygge raskere og rimeligere, med mindre utslipp.
  • 2021- Runde 7: Lasteskip drevet på amoniakk
    Viridis, skipsdesigner Kongsberg Maritime og åtte vareeiere fikk støtte til å utvikle to lasteskip, som skulle driftes på ammoniakk for å kutte utslipp fra varestrømmene.
  • 2022 - Runde 8: Autonomt batteribytte
    Norled fikk støtte til å utvikle autonomt batteribytte for hurtigbåter i Oslofjorden. Teknologien går ut på at en autonom robot på tre minutter bytter fartøyets batteri når det kommer til kai, i stedet for å lade, som kan ta lang tid.