Alt henger sammen med alt

Det kjører nå rundt to tusen elektriske lastebiler på våre veier. Vi er på god vei allerede, men skulle gjerne sett at det var enda flere. Da må det også flere ladere til.

Elektrisk lastebil på riksvei.

Publisert: 16. oktober 2025

På toppen av Hafstadfjellet kan en se rett ned på Førde. Langt der nede, kloss ved der lakseelva Jølstra gjør sine siste krumspring og renner ut og blir en integrert del av Førdefjorden, holder Transferd til. Midt i sentrum. De 130 som jobber der, behøver kun å ta en kort spasertur før de er på plass for å heie på fotballaget sitt. Men mest av alt er de på farten helt andre steder.

For Transferd har store ambisjoner. Selskapet har rundt 70 lastebiler, og har planer om å være blant de fremste på utslippsfri transport. Men de har bare én elektrisk. Det ville Henning Juklestad, som er daglig leder, gjør noe med.

mann holder ladekabel i hånden.
FOTO: Øystein Lie / Enova

Fremtiden er elektrisk

Selskapet må stadig skifte ut lastebiler, og fikk i sommer mulighet til å teste en Mercedes eActros 600. Demoturen gikk over fjellet fra vest til øst, via Gol. Hvis turen gikk bra, kunne det åpne for å investere i én eller kanskje flere elektriske lastebiler.

– Den elektriske lastebilen var god å kjøre og fungerte som den skulle. Men da vi skulle lade underveis, ble det tydelig at personbilladere ikke er egnet for tungtransport, forteller Juklestad.

For på veien tilbake over fjellet, stoppet sjåføren på Gol for å lade. Tettstedet ligger strategisk til mellom Førde og hovedstaden, og er derfor et ypperlig sted å få ladet lastebilen mens sjåføren får sin lovpålagte pause.

Nærbilde av asfalten på E6.

FOTO: Øystein Lie / Enova

Der var det mange ladere, men desto flere personbiler og for trangt til å komme inntil laderen med vogntog. Et alternativ var å vente, men vi vurderte batterikapasiteten som stor nok til å komme over fjellet for å lade i Sogn før videre hjemferd mot Førde.

Men da de kom frem til Sogndal, oppsto en ny kinkig situasjon.

– Laderen skulle levere 500 kW, men leverte kun 50 kW, og ble en treg redning, sier Juklestad.

Skal vi tørre å satse på elektriske lastebiler, må vi vite at vi kan lade med høy effekt når vi trenger det. Vi kjente heller ikke til at det var planlagt lader for tungbil på Gol.

Henning Juklestad i Transferd.

Portett mann.

Å finne sammen

Å få kjøretøy til å finne lader og lader finne kjøretøy, handler ikke bare om strøm og kabler. Det handler om tillit. Når lastebileiere vet at det finnes ladere som er reservert for dem, blir det tryggere å investere. Sjåførene slipper å stå i kø bak personbiler. De vet at laderne er tilpasset deres behov, både når det gjelder effekt og plassering. Og de kan planlegge ruter på tvers av landet, uten å lure på om de kommer frem i tide.

Mann spyler fronten på en lastebil.

FOTO: Øystein Lie / Enova

På hver side av ladekabelen

Samtidig som Transferd har planer om å bli ledende på elektrisk transport, ønsker Fastcharge å bli en av de største operatørene av ladestasjoner for lastebiler og busser her til lands. Og sannelig; de skal jo bygge en ladestasjon for tunge kjøretøy nettopp på Gol på døgnhvileplassen til Statens vegvesen. Som hånd i hanske for transportselskapet i Førde. Og sikkert en hel del andre også.

Fastcharge har allerede åpnet ladestasjoner på Alnabru i Oslo, Rudshøgda i Ringsaker, Furulund og Ramsum i Vestfold. I tillegg drifter de ladere som andre har bygget, blant annet på Haugenstua i Oslo, Kilemoen ved E16 i Hønefoss og Sannidal ved E18 i Telemark. I skrivende stund har de enda fem nye prosjekter på gang.

– Vi planlegger å åpne ladestasjonen på Gol i løpet av januar. Er vi heldige, får vi det til innen jul. Flere transportbedrifter har allerede sagt at de vil bruke den. Men det er nok mange aktører vi ikke kjenner til – som Transferd, sier Harald Grytten, administrerende direktør i Fastcharge.

Vi planlegger å åpne ladestasjonen på Gol i løpet av januar. Er vi heldige, får vi det til innen jul. Flere transportbedrifter har allerede sagt at de vil bruke den.

Harald Grytten i Fastcharge.

Portrett av mann.

Kjører med solenergi

I begynnelsen av september åpnet Fastcharge sin ladestasjon ved Furulund Kro i Stokke i Vestfold. Plasseringen av ladestasjonene var alt annet enn tilfeldig. Det er her yrkessjåførene gjerne stopper for å ta en matbit eller pust i bakken. At det finnes en døgnhvileplass ved kroen, til og med et motell og gavebutikk med muligheter for å kjøpe dongeribukse og boots, er også et pluss. Et annet lyspunkt er at ladestasjonen får strøm fra et solcelleanlegg tvers over veien. Som det første her til lands. For det er en naturlig forbindelse her; Fastcharge er deleid av Hafslund Vekst. Solcelleanlegget kan produsere rundt 500 MWh i året, som tilsvarer tre tusen ladinger.

Ladestasjon

FOTO: Norconsult

Som om denne ladestasjonen ikke var nok, åpnet også en mindre ladestasjon på Ramsum like ved samme dag. Det var derfor ikke overraskende at det var store smil hos gjengen i Fastcharge og Hafslund akkurat denne dagen.

Men det var mer som var gledelig denne septemberdagen. Mange av de inviterte fra transportselskapene kom på åpningen. Men ikke bare de, ifølge Grytten:

– Det dukket også opp selskaper vi ikke visste om. Det var en hyggelig overraskelse!

Mann drikker kaffe.

FOTO: Øystein Lie / Enova

Elektrifiseringen av tungtransporten skyter fart, og stadig flere selskaper velger utslippsfrie løsninger. Få en status på hvor vi står i omstillingen.