Ombygging av MF Hidle til hydrogendrift
Prosjektet skal, som første i verden, bygge om en ferje fra biodiesel til elektrisk fremdrift ved hjelp av en hydrogenbrenselcelle på Finnøysambandet i Rogaland. Prosjektet skal realisere et skipsdesign for sikker lagring og bruk av hydrogen om bord i et maritimt fartøy, demonstrere en bunkringsløsning for trykksatt hydrogen (GH2) og en leveransekjede for trykksatt hydrogen i Rogaland.
Teknologileverandører
- Norled AS
- Green H AS
- LMG Marin
- Westcon Power & Automation
- Ballard
Teknologisk innovasjon
- Prosjektet vil være først til å demonstrere brenselcelleteknologi benyttet på ferjer.
- Prosjektet vil være første ferje til å benytte komprimert hydrogen som energibærer
- Prosjektet vil bane vei for nullutslippsferjer og andre maritime fartøy
Kompetanseutvikling
- Prosjektet vil gi stor læringseffekt ikke bare for Norled, men for hele bransjen og landet. Teknologien har stort potensiale også utenfor Norges grenser og vil kunne være startskuddet for hydrogen i kommersiell maritim drift.
Realisert spredning av teknologi
- Brenselcellene fra Ballard har ikke vært implementert tidligere, men vil også bli benyttet i Hjelmelandssambandet. Det er første gang en ferje skal driftes på komprimert hydrogen.
Videre utvikling og videre spredning
- Teknologien kan tas videre for flere ferjer og hurtigbåter, og vil være et godt supplement til batteridrift. Ved å få flere aktører på markedet er det forventet at hydrogenprisen vil gå ned, noe som vil bane vei for flere miljøvennlige fartøy.