Pilotering av Hel-Elektrisk Hjullaster
Vi (EE) har utviklet og patentert en elektrisk aktuator (sylinder) som kan erstatte de fleste hydraulikksystemer. I dette prosjektet vil en i samarbeid med Rental.One hel-elektrifisere en hjullaster for å pilotere teknologien fra TRL 6 til TRL 8. Vår unike posisjon er at det ikke finnes tilsvarende løsninger på markedet som kan levere samme kombinasjon av virkningsgrad, kraft og slaglengde.
Prosjekteier
EXCESS ENGINEERING AS
en metallstang og verktøy på en hylle
en metallgjenstand på en pall
En plakat med tekst og bilder som handler om elektrisk anleggsmaskin
Teknologileverandører
- Excess Engineering AS
- Rental One
- Bosch Rexroth
- Excess Engineering AS
- Rental One
- Bosch Rexroth
Teknologisk innovasjon
- Pilotere ny elektrisk aktuator, som erstatning for hydrauliske system, med bedret energieffektivitet og styringspresisjon.
- Redundant batteripakke med last og effektutjevning.
- Programvare for styring av hjullaster inklusive sikkerhetssystemer.
- Pilotere verdens første hel-elektriske hjullaster, med bedret energieffektivitet (50 % økning)
- Pilotere ny elektrisk aktuator, som erstatning for hydrauliske system, med bedret energieffektivitet og styringspresisjon.
- Redundant batteripakke med last og effektutjevning.
- Programvare for styring av hjullaster inklusive sikkerhetssystemer.
- Pilotere verdens første hel-elektriske hjullaster, med bedret energieffektivitet (50 % økning)
Kompetanseutvikling
- Første verifisering av hel-elektriske hjullaster med dokumentert faktisk virkningsgrad.
- Forslag til mastergrader har blitt sendt inn til NTNU i prosjektet.
- Forståelse av energilogistikken på byggeplassen og hvordan en skaper økt mulighetsrom.
- Resultatene fra piloteringen vil gi viktig bidrag for planlegging av produksjonslinje.
- Dokumentasjon på suksessfull drift i operasjonelt miljø som kan brukes både mot spesialbygde maskiner og fremtidig oppskalering mot selskaper som Volvo, osv.
- Første verifisering av hel-elektriske hjullaster med dokumentert faktisk virkningsgrad.
- Forslag til mastergrader har blitt sendt inn til NTNU i prosjektet.
- Forståelse av energilogistikken på byggeplassen og hvordan en skaper økt mulighetsrom.
- Resultatene fra piloteringen vil gi viktig bidrag for planlegging av produksjonslinje.
- Dokumentasjon på suksessfull drift i operasjonelt miljø som kan brukes både mot spesialbygde maskiner og fremtidig oppskalering mot selskaper som Volvo, osv.
Realisert spredning av teknologi
- Excess har samtaler med et Indisk selskap for pilotering en Mining dumper.
- Har solgt elektriske aktuatorer til Geoquip (for subsea), har også prosjekter i studie-fase
- Har presentert teknologien i Teknisk Ukeblad, og i "Nulltuslippsmaskiner" konferansen
- Excess har samtaler med et Indisk selskap for pilotering en Mining dumper.
- Har solgt elektriske aktuatorer til Geoquip (for subsea), har også prosjekter i studie-fase
- Har presentert teknologien i Teknisk Ukeblad, og i "Nulltuslippsmaskiner" konferansen
- Pressemelding i Finansavisen
Vi har mottatt støtte fra EIC accelerator programmet for å skalere teknologien i et internasjonalt marked
- Pressemelding Innovasjon Norge
Vi har mottatt støtte fra EIC accelerator programmet for å skalere teknologien i et internasjonalt marked
Videre utvikling og videre spredning
- Hydraulikksystemer er et marked på 37 milliarder EUR pr. år. I Europa installeres 172 000 hydrauliske enheter for bygg og anleggsmaskiner.
- Vi ønsker å introdusere vår elektriske aktuator for markedet for anleggsmaskiner og har definert tre markedsområder. 1. Hjullastere og dumpere 2. Gravemaskiner og 3. Kraner. Dette er markeder med høyt volum og gir store CO2 besparelser
- Det er også rom for å gå mot nye segmenter etter anleggsmaskiner, som tyngre offshore installasjoner som vindutbygging (som i dag også bruker hydraulikksystemer),
- Hydraulikksystemer er et marked på 37 milliarder EUR pr. år. I Europa installeres 172 000 hydrauliske enheter for bygg og anleggsmaskiner.
- Vi ønsker å introdusere vår elektriske aktuator for markedet for anleggsmaskiner og har definert tre markedsområder. 1. Hjullastere og dumpere 2. Gravemaskiner og 3. Kraner. Dette er markeder med høyt volum og gir store CO2 besparelser
- Det er også rom for å gå mot nye segmenter etter anleggsmaskiner, som tyngre offshore installasjoner som vindutbygging (som i dag også bruker hydraulikksystemer),