Gå til hovedinnhold Sitemap
Søk
LOGG INN
-->

Ofte stilte spørsmål

Spørsmål og svar knyttet til programmet Batteri i nullutslippsskip.

På denne siden finner du spørsmål som andre søkere har kommet med i forhold til det aktuelle støtteprogrammet. Finner du ikke svar på ditt spørsmål i listen under kan du sende inn via knappen "Send oss spørsmål".

Hvorfor har vi konkurranse?

Programmet er innrettet som en konkurranse for å sikre at Enova støtter de prosjektene som gir høyest mulig måloppnåelse for programmets ønskede markedsendring. Omleggingen til konkurranse har også en sammenheng med endringer i statsstøttehjemmelen (det generelle gruppeunntaket-GBER) som gjør at det kreves konkurransebasert tildeling, eller såkalt «competitive bidding», for å kunne opprettholde nødvendig støttenivå

Hvorfor har vi en grense på 100 MNOK i maksimal støtte?

Dette er først og fremst for sikre at støtten blir fordelt over flere aktører, samtidig som det har en sammenheng med budsjettstørrelse som tenkes brukt på programmet.  

Favoriserer programmet store fartøy?

Programmet er i utgangspunktet nøytralt i forhold til størrelse på fartøy, samtidig som formålet er å varig redusere kostnadene for maritime batteripakker i skipsfarten. For å få til dette er det primært batteripakker sertifisert og typegodkjent for maritimt bruk som må støttes. Med dette menes det at batteripakkene oppfyller gjeldende krav fra flagg og klasseselskap. Programmet er derfor lagt opp til at denne typen batteripakker skal vinne frem i rangeringen, og er utformet for å fange opp de største og mest ambisiøse prosjektene.

Dere nevner «skipstyper hvor dette enda ikke er utbredt». Kan dere presisere hvilke typer fartøy dere referer til her?

Segment hvor batterier er spesielt utbredt er offshore og havbruk. For de fleste andre segmenter anses batterier å være lite utbredt.  

Hva er årsaken til at investeringskostnader for drift på Metanol ikke dekkes?

Enova anser ikke investeringskostnadene for metanoldrift som en avgjørende barriere for at dette drivstoffet skal tas i bruk.

Er ladeinfrastruktur på land en del av de godkjente kostnadene?

Ja, programmet kan støtte dedikert infrastruktur på land (på maksimalt tre geografiske lokasjoner pr. prosjekt). 

Er det tillatt med back-up løsning (nødgenerator) på diesel om bord?

Ja, dette er tillatt. Se spesifisering i oppdaterte programkriterier

Hva menes med energieffektivisering?

Med energieffektivisering menes tiltak som tar ned energiforbruket fra batteriet og evt. andre energibærere om bord. Det vil si % reduksjon i årlig tilført energi til skipet som et resultat av energieffektiviseringstiltakene, ikke medregnet evt. effektivisering fra batteriet. Se ytterligere beskrivelse i programkriteriene.

Hva menes med klimaresulltat?

Med klimaresultat menes direkte redusert CO2-utslipp (Scope 1) som prosjektet estimerer å oppnå i et normalt driftsår. Oppgis i tonn CO2-ekvivalenter/år. 

Er det støtte til flere ladepunkt?

Det kan søkes om støtte for ladeanlegg på opptil 3 geografiske lokasjoner 

Dekkes investeringskostnader for fuel-ready løsninger?

Nei. For alternative drivstoff dekkes kun investeringskostnader om det legges til grunn drift på dette fra dag 1.  

Hva slags type dokumentasjon kreves for å dokumentere finansiell gjennomføringsevne?

Se tabell over obligatoriske vedlegg i oppdaterte programkriterier.  

Må det gå 30 dager mellom hver lading?

Nei. Kravet er at skipet i en normal driftsituasjon i snitt over 30 dager skal ha minimum 50% tilført energi fra lading. Det er ingen begrensinger på hvor ofte man lader i denne perioden.  

Støttes ladeanlegg basert på eksisterende ladestandarder som f.eks. CCS2?

Ja, om dette er innenfor hva som anbefales i gjeldende veiledninger som er nevnt i oppdaterte programkriterier. 

Hva menes med «normale propell- og skrogdesign»?

I dette så ligger det at det må være en viss innovasjon i eventuelle energieffektiviseringstiltak. Marginale forbedringer i tradisjonelle skrog- og propelldesign godkjennes ikke som et energieffektiviseringstiltak. Eksempler på tiltak som kan bli godkjent er luftboblesmøring, foil-teknologier eller SES (surface effect ship).  

Gjelder totale CO2-utslipp (Well-to-wake) for beregning av CO2 utslipp?

Nei. Dette programmet baserer seg på en høy grad av elektrifisering, som det antas er fornybar. Det antas videre at en eventuell andel alternative drivstoff som legges til grunn i prosjektene, er grønt.  

Kan strøm produsert av vindmøller og solceller om bord regnes inn i de 50% «lading fra land» det stilles krav om?

Ja, strøm produsert om bord fra vindmøller og solceller kan regnes inn i som en del av 50% lading fra land. Strøm produsert fra forbrenningsmotor eller brenselscelle om bord kan ikke inngå i ladegrunnlaget. 

Kan biodrivstoff kvalifisere som et utslippsfritt drivstoff i tillegg til batteridrift på lik linje med ammoniakk, metanol og hydrogen?

Nei, biodrivstoff kvalifiserer ikke som et nullutslippsdrivstoff i dette programmet.  

Er støtte til nødvendige investeringer om bord for å kunne benytte seg av offshore lademuligheter dekket?

Ja, alle merkostnader for at fartøyet skal kunne benytte batterier kan være en del av kostnadsgrunnlaget. Dette kan inkludere offshore ladeløsninger. 

Vil Enova avkorte støtten hvis prosjektet er lønnsomt?

Nei, det vil ikke være noen avkortning av støttebeløp om prosjektet viser lønnsomhet med støtte (positiv netto nåverdi) ifølge mal for lønnsomhetsberegning. Man vil enten få det omsøkte støttebeløpet, eller ingenting

Maksimal støtteprosent er opp til 80 % av godkjente kostnader for fartøy - hvordan beregnes det om man får 80 % støtte eller mindre?

Det er opp til søker å definere hvor mye støtte, og dermed støtteprosenten, man søker om. Dvs. at du søker om et visst beløp/støtteprosent som du enten vil få, eller ikke. Det vil ikke være noen avkortning av støttebeløpet i saksbehandlingen.

Kan bedre utnyttelse av eksisterende batteripakker regnes inn i søknadene eller er det kun nye batterier som kan regnes inn?

Nei. Det er kun batterier som det søkes støtte til i søknaden som kan regnes inn i rangeringsbrøken.

Kan offentlige aktører søke støtte i dette programmer?

Ja, offentlige aktører kan søke. Merk at søknaden ikke kan omhandle støtte til fartøy i offentlig rutegående trafikk, og/eller at tiltakene som er omsøkt ikke allerede kreves som en del av en offentlig anskaffelsesprosess.

Må det være grønn metanol som bunkres for å kunne kvalifisere med metanoldrift?

Det legges til grunn at prosjektene har ambisjoner om å benytte grønn metanol når dette er tilgjengelig. Men om det er nødvendig å benytte andre typer i perioder pga. lav tilgjengelighet kan dette aksepteres.

Må det defineres hvilke lokasjoner ladeinfrastrukturen planlegges bygget på?

Ja, det må defineres hvor ladeinfrastruktur skal bygges. Om dette endres underveis i prosjektperioden, er det mulig å søke prosjektendring for dette, som må godkjennes av Enova.

Hvordan beregnes batterikapasitet i rangeringsbrøken om man planlegger å ha batteribytte og flere batteripakker for dette?

Kun den batterikapasiteten som til enhver tid kan være om bord samtidig teller som batterikapasitet i rangeringsbrøken. Om man velger å inkludere kostnader for disse batteriene i kostnadsgrunnlaget vil dette telle med i støttebeløpet som benyttes i rangeringsbrøken.

Kostnadseffektivitet slår sammen kostnadene for begge prosjektene uansett hvem som søker?

Ja, ved omsøkt infrastruktur vil støttet til infrastruktur regnes med i støtte til fartøy ved utregning av rangeringskarakteren. Infrastrukturen rangeres ikke, men teller med i rangeringen av skipssøknaden.  

Vi ser ikke på lønnsomhet i ladeanlegget?

Hvis det er separat søkerselskap for ladeanlegget, skal det leveres en egen lønnsomhetsberegning for dette. Hvis det er samme søkerselskap, kan lønnsomheten for skip og ladeanlegg sees samlet. 

Er det åpent for at skip som ikke er NOR/NIS registrert men som har 1/3 av operasjonen i norske farvann kan søke?

Nei. For å søke støtte på dette programmet må fartøyet være NOR eller NIS registrert.

Foreløpig ingen spørsmål i forbindelse med rapportering