Lastebil med henger på farten langs kysten av Norge
Foto: Øystein Lie
Lastebil på vei i Nord-Norge
Foto: Øystein Lie
Fra cockpit i lastebil på veien i Nord-Norge
Foto: Øystein Lie

Landtransporten i Norge er i endring.

Klimaendringene har gjort at næringen må tenke nytt.

Fremtidens transport skal være utslippsfri.

Miljøvennlige lastebiler har blitt vanligere.

Tungtransporten har kommet til et veiskille.

Nå skjer endringene.

Sist oppdatert 26. juni 2025

Først publisert 26. mai 2025

For å styrke faktagrunnlaget på veien mot nullutslipp vil Enova publisere jevnlige løypemeldinger. I denne utgaven kan du lese mer om situasjonen for tungtransporten i dag, utfordringer og prognoser fremover. Med et ekstra blikk på overgangen til elektriske kjøretøy.

- Vi opplever et skifte i bransjen. Det skjer for alvor nå.

Tommy Lyngmo, Meyership

Portrett av Tommy Lyngmo

Et veiskille for tungtransporten

Veitrafikken står for nærmere en femtedel av våre utslipp her til lands. Det betyr at tungtransporten må omstille seg: Fremtidens transport vil være utslippsfri. Den gode nyheten er at det allerede finnes teknologi for utslippsfri transport.

Vi er altså på god vei, bokstavelig talt. De elektriske lastebilene blir stadig bedre. Nye modeller lages for ulik bruk. Mange ladestasjoner åpner snart.

Samtidig er det noen humper i veien. Leveringstiden er ofte lengre enn håpet. Det skyldes flere forhold, blant annet at produsenter og påbyggere har utfordringer med å levere nye lastebiler i takt med etterspørselen. Dette er typisk for et marked som ennå ikke er helt modent. Det jobbes med saken.

Trenden er likevel tydelig: Nesten hver femte nye lastebil er elektrisk eller går på biogass. Stadig færre velger diesel. Det er gode grunner til at trenden vil fortsette. Prisen for tunge utslippsfrie kjøretøy vil synke. Driftskostnadene er lavere. Diesel lønner seg ikke på sikt.

I lavutslippssamfunnet er det ikke rom for utslipp fra transportsektoren, og Enova ønsker å bidra på veien. Vi er her for å hjelpe til med å la investeringene bli mindre risikable. Målet er at tunge utslippsfrie kjøretøy skal bli konkurransedyktige og lønnsomme selv uten støtte.

Fra diesel til elektrisk – en bransje i endring

Å få tungtransporten til å omstille seg til nullutslipp, er naturlig nok ikke gjort i en fei. Utvikling tar tid, og optimismen er ikke nødvendigvis bredt fordelt når en teknologi fortsatt er ny. Slik var det også for bare noen år siden i markedet for personbiler. Selv om det akkurat nå er et noe umodent marked, peker imidlertid utviklingen én vei: Tunge utslippsfrie kjøretøy kommer til å bli konkurransedyktige.

Vi ser allerede at markedet gradvis er i ferd med å endres fra dieseldrevne kjøretøy til klimavennlige alternativer, som biogass og batterielektriske kjøretøy.

Grafen under viser at andelen dieseldrevne lastebiler synker, samtidig som andelen biogass- og elektriske kjøretøy øker. Mens dieselandelen har sunket fra 96 til 77 prosent fra 2021 til 2024, har andelen elektriske lastebiler steget fra 1,3 til 12,3 prosent i samme periode.

Nyregistreringen av tunge kjøretøy 2014- 2024

Grafen viser registrerte kjøretøy. Kilde: Statens vegvesen

Flere elektriske lastebiler på norske veier

Enova støttet den første elektriske lastebilen i 2015, men det var først i 2021 at de begynte å komme i større antall på veiene. Siden 2021 har Norge registrert over 2200 elektriske lastebiler, inkludert ekstra tunge varebiler.

Per i dag har Enova støttet over 1700 elektriske lastebiler. Av disse er over halvparten allerede i trafikk. Dette betyr at resten av lastebilene vi har støttet høyst trolig kommer på veien snart. Siden leveringstiden varierer, kan det ta alt fra få måneder til ett par år fra Enova gir støtte til bilen er registrert i kjøretøyregisteret.

Selv om det er et etterslep på levering av kjøretøy som har fått støtte, og noen av bilene ikke blir bestilt, er det rimelig sikkert at antallet tunge utslippsfrie kjøretøy kommer til å øke betydelig i årene fremover.

En av hovedårsakene til hvorfor dette vil skje, er at produsentene har økt produksjonskapasiteten samtidig som mange ladestasjoner åpner fremover. I tillegg får transportselskapene stadig mer erfaring med elektriske lastebiler. Det påvirker også omstillingen vi nå ser at det blir stadig dyrere å kjøre fossilt, mens nullutslipp gis fortrinn hos transportkjøpere.

Sjåfør med lastebil
Vei langs fjord
Cockpit i lastebil
Lastebil som lader

Foto: Øystein Lie

Enova følger utviklingen

Omtrent hver måned tildeler Enova støtte til tunge nullutslippskjøretøy.

Hvor mange, hvor mye støtte og hvilken type kjøretøy som når opp i konkurransen, publiseres løpende på programsiden. Enova har også en oversikt som viser totalen av støttede kjøretøy og energistasjoner fra 2017 til nå.

Bilde av PowerBI-rapport som er tilgjengelig fra linken under bildet

Status per 25. juni 2025. Kilde: Enova og kjøretøyregisteret

Enova følger også tett hvor stor andel av større lastebiler registrert som er utslippsfrie. Søylene i diagrammet under viser utviklingen i antall støttede lastebiler og antall registrerte lastebiler over 4,25 tonn.

Forsinkelsen fra vi støtter en utslippsfri lastebil til den tas i bruk er også synlig i figuren, samt vårt estimat for året 2025.

Hittil i 2025 er det støttet over 400 elektriske lastebiler. Tildelingen i juni var rekordstor med 116 støttede kjøretøy.

Antall elektriske kjøretøy

Status per 24. juni 2025. Kilde: Enova og Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Aktør som går foran

– Vi opplever et skifte i bransjen. Det skjer for alvor nå.

Utpå vårparten i 2022 fikk Tommy Lyngmo, pappa til fire og en kløpper på logistikk i Meyership i Mo i Rana, høre at laksegjengen fra Nova Sea hadde noe spesielt på hjertet. – De ønsket å være den første lakseoppdretteren som fraktet elektrisk og utslippsfritt, sier Tommy. Å komme seg til øya tar minst fire timer, pluss ventingen på ferga i Stokkvågen. Kunne dette gå?

Ladere langs veien – nøkkelen til elektrisk gjennombrudd

Enova har støttet rundt 50 offentlig tilgjengelige ladestasjoner med nesten 300 ladepunkter langs norske veier som kun skal brukes av tunge kjøretøy. Logikken er enkel: Biler trenger ladere og ladere trenger biler.

De fleste bilene lader mest når de står parkert over natten, men det er også behov for ladere langs veien. Slik holdes hjulene i gang, samtidig som sjåførene får muligheten til å lade mens de selv tar en lovpålagt og velfortjent pust i bakken.

Etter hvert som ladestasjonene for tunge kjøretøy åpner, vil de dekke riksvegnettet i Sør-Norge. De første er allerede åpnet, og ytterligere 25 stasjoner har planlagt å åpne i løpet av året. Dette vil gi god tilgang på offentlig lading i Sør-Norge, og gjøre det mulig for flere å kjøpe elektrisk lastebil. Det jobbes med å sikre grunnleggende ladetilbud i hele landet, inkludert døgnhvileplasser.

Mulighet til å lade på kjøreturen eller i løpet av arbeidsdagen er avgjørende for å bytte ut dieselkjøretøy med elektriske kjøretøy. Flere aktører har vært tidlig ute og tatt risikoen med å investere i ladere. Støtten Enova har tildelt gjennom konkurransen gjør det mulig å etablere ladere før mange av bilene kommer på veien.

I en tidlig fase vil det derfor være færre kunder enn det stasjonene er dimensjonert for. Dette viser at ladeoperatørene har en tro på at elektrisk tungtransport er fremtiden.

Utbyggingen av ladere skjer med betydelige private investeringer. Det er derfor viktig at flere lastebiler raskt kommer på veiene og tar i bruk ladestasjonene.

Vi vil få flere lademuligheter og bedre infrastruktur for tunge elektriske kjøretøy. Jo flere ladere vi får, desto mer sannsynlig er det å få flere kjøretøy på veiene våre.

Enova kan nå også bekrefte at det vil komme informasjon om ny søknadsfrist til høsten.

Under ser du et kart som viser eksisterende og planlagte ladestasjoner etter Enovas siste tildeling i april 2025. Der finner du også en liste over alle ladestasjoner som er åpnet og planlagt tidspunkt for åpning.

Status for underveislading for tunge kjøretøy i april 2025

Kilde: Enova

Utfordringer og motivasjon knyttet til omstillingen

Tunge elektriske kjøretøy koster rundt det dobbelte av diesellastebiler, og det er ofte mangel på lademuligheter både underveis og ved av- og pålessing. I tillegg er det få lastebileiere som har erfaring og kunnskap om elektriske tungbiler og lading. Levering av elektriske lastebiler kan også ta lengre tid enn forventet, delvis på grunn av økt etterspørsel.

Selv om elektriske kjøretøy er dyrere i innkjøp, er de langt billigere i drift enn fossile alternativer. For transportørbedriftene med faste ruter eller mye kjøring gjennom hele døgnet, kan investeringen i elektrisk lastebil derfor lønne seg allerede i dag. Mange transportbedrifter som har anskaffet elektriske lastebiler oppdager også at de kan bruke bilene til mer enn de opprinnelig hadde tenkt.

Sjåførene rapporterer om en bedre arbeidshverdag med elektriske lastebiler. Mindre støy gjør det mer oversiktlig og trafikksikkert i drift. Å ta vare på sjåførene og skape et sunt og stabilt arbeidsmiljø med minst mulig sykefravær, er noe alle selskaper ønsker. Å få tak i dyktige sjåfører som ønsker å bli lenge i jobben kan være utfordrende. I tillegg krever elektriske kjøretøy mindre service, noe en bør ta med i beregningen.

Utslippsfrie lastebiler vil bli lønnsomme for stadig flere. Alle bør undersøke hva som skal til for at det blir lønnsomt å kjøpe utslippsfritt neste gang.

Faktorer som påvirker lønnsomheten i investeringen, er blant annet hvor mye og hvor ofte en må lade. Å skaffe seg tidlig erfaring med utslippsfrie kjøretøy kan gi et forsprang på konkurrentene. Omstilling handler også om å forberede seg på fremtidige oppdrag, og stadig flere selskaper ønsker utslippsfri frakt.

Å henge med i svingene, er å velge elektrisk:

• Lavere driftskostnader
• Mindre service
• En bedre sjåførhverdag
• Økt konkurransekraft i nye transportoppdrag

Enova bidrar på veien til utslippsfri tungtransport. Vi tilbyr støtte til elektriske lastebiler og ladere for disse. Slik blir det mulig å velge elektrisk for stadig flere transportbedrifter. For det er dit vi skal. Til en utslippsfri hverdag.

Carl-Erik B. Kullmann, målansvarlig for utslippsfri vegtransport i Enova

Portrett av Carl-Erik B. Kullmann

Slik støtter Enova omstillingen

Enova tilbyr flere støtteprogrammer for å fremme utslippsfri vegtransport, spesielt rettet mot lading og kjøretøy. De aktive støtteordningene for tunge nullutslippskjøretøy er per nå Tunge nullutslippskjøretøy og Underveislading for tunge kjøretøy.

Enova følger markedsutviklingen tett. Det gjør vi gjennom analyser, å holde øynene åpne for teknologiutvikling og ved å snakke med aktører. Slik kan vi hele tiden vurdere hvordan vår støtte fungerer best mulig. For å bidra til omstilling for felleskapets beste.

Under ser du ressursene i Enova som jobber med omstillingen for landtransport i Norge. Vi gleder oss til å bidra til den positive utviklingen sammen med alle som jobber i og for sektoren!

Bilde av ansatte på område landtransport i Enova

Foto: Håkon Bjørngård

Om løypemeldingen fra Enova

Enovas oppdrag er å få fart på omstillingen til utslippsfri tungtransport på vegne av Klima- og miljødepartementet. Dette gjør vi ved å støtte teknologi- og markedsutvikling, og dele vår kunnskap. Med dette håper vi å gi et godt faktagrunnlag til de som skal ta beslutninger, og ikke minst motivere flere til å ta et skritt mot omstillingen i tungtransporten.