Optimalisering, integrasjon av lokal produsert el, lagring og energi- og effektstyring for lading av elektriske busser
Løse det økende effekt- og energibehovet ved styring av ladeinfrastruktur for transportsektoren. Utbygging av ladestasjoner gir utfordringer med hensyn på tilgjengelig strøm fra kraftnettet. Prosjektet har som formål å bygge ladepark med innovativ fordeling av effektuttak gjennom bruk av en større batteribank = 500 kWh, kombinert med avansert styringssystem for effektuttak og utfordrende lademønster.
Teknologisk innovasjon
- Kombinasjon energilagring med avansert styring av ladeinfrastruktur som forhindrer uønskede effekttopper i høyt belastede perioder og dermed reduksjon av effektuttak fra kraftnettet.
Kompetanseutvikling
- Økt kunnskap innen avanserte ladesystemer for el-kjøretøy, samt benyttelse av skalerbar energilagring og styringssystem for å redusere effektbehov. Kombinasjonen av systemene er nytt og innovativt, og er relevant for transportbransjen samt fag- og høyskoler.
Realisert spredning av teknologi
- Prosjektet er 1. implementering i Norge.
Videre utvikling og videre spredning
- I mange områder i Norge er ikke tilgjengelig effekt for å tilby lading uten å oppgraderinger av el-nettet i betydelig grad. Det er mange lokasjoner der det ikke økonomisk eller praktisk kan tilrettelegges for større ladeparker. Prosjektet bidrar til at elektrifisering av transportsektoren på sikt blir lønnsomt. På mange lokasjoner kan det bygges delt infrastruktur for flere parter ved implementeringen av systemet.