Ut av kontrollsonen

Vi går en førerløs framtid i møte. Hvor raskt vil vi venne oss til et samfunn der mennesker ikke lenger har kontrollen?

Publisert 14.12.2017 av Silje Pileberg (tekst) og Adrian Nielsen (foto)

Marie og Martine Martine Dahle Lindh og Marie Lunde prøvekjører førerløs buss i Sarpsborg.

FAKTA: Ulike nivåer av selvkjørende biler

Fem grader av autonomi

Den internasjonale motororganisasjonen SAE International (Society of Automotive Engineers) har utviklet standarden J3016, som klassifiserer fem nivåer av automasjon. 

Nivå 0 – Ingen automasjon

Laveste nivå er de bilene vi så langt har vært vant med, hvor føreren gjør alt selv.

Nivå 1 – Førerassistanse

Føreren overvåker miljøet, mens systemet kan ta seg litt av styring, akselerasjon og bremsing. For eksempel Adaptiv Cruise Control og Lane Keeping.

Nivå 2 – Delvis automasjon

Systemet kan i noen trafikkmiljø kontrollere hastighet, bremsing, styring og feltskifte når føreren aktiverer systemet. Føreren må fremdeles overvåke omgivelsene og kunne ta over kontrollen. I dag finnes det Nivå 2-biler på veiene i Norge.  

Nivå 3 – Automasjon under visse omstendigheter

Dette er det første nivået hvor systemet kan kjøre helt selv, i noen trafikkmiljø. Det overvåker omgivelsene og tar avgjørelser om for eksempel forbikjøringer og blinklys. Føreren skal kunne ta over kontrollen ved behov. 

Nivå 4 – Høy automasjon

Som nivå 3, men systemet kan på egen hånd gjøre tiltak hvis føreren ikke reagerer, som å stanse bilen. Systemet kan operere i mange trafikkmiljø og under ulike kjøreforhold.

Nivå 5 – Full automasjon

Systemet tar seg av alle oppgaver. Nivå 5-biler kan i praksis designes uten ratt og pedaler.

(Kilder: Sintef og Teknisk ukeblad.)

Britt Magnussen 74-årige Britt Magnussen syntes det var spennende å sitte på en autonom buss.
Martine og Marie Marie og Martine syntes det var litt rart å sitte på en buss uten sjåfør.