Utslippsfrie bygg- og anleggsplasser i Trondheim
Pilotprosjektet skal demonstrere og dokumentere optimal bruk av mobile hurtigladere og batteriløsninger på byggeplasser for å lade elektriske anleggsmaskiner og lastebiler med stor effekt. Løsningen skal demonstrere høy grad av kost/nytte verdi og vil danne grunnlaget for kommersialisering av komplette energiløsninger for utslippsfrie byggeplasser.
Prosjekteier
TRØNDERENERGI KRAFT AS
Teknologileverandører
- TrønderEnergi Kraft
- Trondheim kommune
- Nordic Booster
Teknologisk innovasjon
- Teste mobile løsninger på byggeplasser som sikrer høy ladeeffekt til elektriske kjøretøy
- Teste batteriløsninger for optimal sikkerhet knyttet til brann og eksplosjon under drift/transport
- Etablere kostnadsoptimale løsninger som unngår utbygginger av nettet
- Utvikle et nytt energistyringssystem med CCS2-interface som muliggjør universell lading
Kompetanseutvikling
- Kartlegge effekt- og energiforbruk på byggeplassen for å avdekke optimale løsninger for fremtiden.
- Utvikle og tilby kommersielle totalløsninger til entreprenører og byggherrer, derunder avdekke alle kostnader for å oppnå optimal utslippsfri byggeplass.
- Arbeide med Standard Norge, hvor EST sitter med sentrale verv, med utvikling ny kontraktsstandard for utslippsfrie byggeplasser.
- Utvikle totale energiløsninger for byggeplasser som inkluderer logistikk, drifting, monitorering og fakturering.
Realisert spredning av teknologi
- Prosjektet er 1. implementering av teknologien i et fullskala byggeprosjekt i Norge. Det har tidligere vært bruk i mindre, kortvarige pilotprosjekter.
Videre utvikling og videre spredning
- Ingen anvendelser av mobile hurtigladere med energilagring.
- Er i dag brukt for lading av anleggsmaskiner og lastemaskiner på byggeplass. Andre mulige anvendelsesområder i dag er lading av biler, busser, båter, elektriske maskiner i gruvenæringen og frekvensregulering av nettet.
- Gode muligheter for spredning. Med rundt 300 elektriske anleggsmaskiner i Norge innen 2022, estimeres det et markedspotensial for 100 enheter nasjonalt.
- Forventes at europeiske byer vil kreve samme løsning, med estimat for 100 mobile hurtigladere internasjonalt innen 2024, og bidra til energieffektivisering i Europa