Energieffektivisering og hybridisering av nybygg ekspedisjonsskip

Bygging av to spesialdesignede hybride ekspedisjonsskip for polare farvann

Prosjekteier

Hurtigruten AS

Illustrasjon: Hurtigruten AS

Teknologileverandører

  • Motorer, generatorer og propulsjon: Rolls Royce Marine AS
  • Klassetjenester: DNV GL
  • Power management system: Rolls Royce Marine AS
  • Arkitekt: Tillberg
  • Verft: Kleven Verft

Teknologisk innovasjon

  • Hybridisering av explorer-skip til bruk i sårbare arktiske områder
  • Helhetsløsning i forhold til skipsdesign, fremdriftssystem og forbruksmønster for å redusere energibehovet så mye som mulig
  • Hybridisering med batteri og integrert mulighet for landstrøm

Kompetanseutvikling

  • Demonstrasjonsanlegg
  • Erfaringene kan benyttes til eventuelle oppgraderinger av eksisterende Hurtigrute-skip eller planlegging av hybrid-framdrift på nye Hurtigruter
  • Hurtigrutens sterke varemerke kan benyttes til å fronte teknologien

Realisert spredning av teknologi

  • Første gangs implementering på passasjerskip av slik størrelse globalt

Videre utvikling og videre spredning

  • Overførbart til cruiseskip og andre store fartøy som kan benytte samme teknologi
  • Potensiale nasjonalt internasjonalt for spredning som kan gi redusert bruk av fossilt drivstoff og reduserte klimagassutslipp