Batterihybrid installasjon i forsyningsfartøyet Viking Energy

Installering av energilagringssystem (batteri) i forsyningsfartøyet Viking Energy

Prosjekteier

Eidesvik Offshore ASA

Overlevering av sertifikat for nyinstallert Batterihybridsystem. DNVGL Surveyor Svein Helge Juell & Kaptein Geir Magne Eltvik. Foto: Eidesvik.

Containerbasert Batteriløsning fra Westcon Power & Automation. Foto: Eidesvik.

Eidesvik Offshores forsyningsfartøy Viking Energy.

Viking Energy manøvrerer - for anledningen på ren batteridrift. Foto: Eidesvik

Testing ombord. Otto Koch, Westcon Power & Automation; Alf Magne Simonsen, Eidesvik og representant fra Kongsberg Maritime. Foto: Eidesvik.

Stor stemning når man får ny teknologi til å fungere. Vermund Hjelland og Alf Magne Simonsen fra Eidesvik i land etter vellykket installasjon. Foto: Westcon.

Teknologileverandører

  • Batterisystem: Westcon Power & Automation
  • Kongsberg Maritime
  • ZEM Energy
  • Electro Automation Austevoll
  • Verft: Westcon Yards Ølensvåg

Teknologisk innovasjon

  • Installering av batteri i eksisterende skip med dual fuel (LNG/MGO)
  • Batteriene fungerer som lager og ekstra energikilde
  • Stabil generatorlast, batteri tar effekttoppene (peak-shaving)
  • Vekselvis bruk av generator og batteri (charge/discharge) reduserer bruk av generatorer med lav belastning (hvor både spesifikt forbruk og utslipp er uforholdsmessig høyt)

Kompetanseutvikling

  • Bidra til at teknologien oppnår bredere markedsintroduksjon
  • De første slike anlegg vil skape referanse på kostnad og gevinster for andre tilsvarende prosjekt
  • Deltagende underleverandører bygger kunnskap
  • Klasseselskap (DNV GL) og myndigheter (NMA) får nyttig kunnskap for videreutvikling av regelverk og krav
  • Skipet tilrettelagt for bruk av batteri som uavhengig kraftkilde under operasjoner med Dynamisk Posisjonering

Realisert spredning av teknologi

  • Andregangs implementering av teknologi i Norge på skip med dual fuel drift (LNG/MGO)

Videre utvikling og videre spredning

  • Eidesvik ønsker å anvende tilsvarende teknologi på flest mulig av sine supplyfartøy (eier og driver totalt 23 skip)
  • Teknologien er overførbar også til andre selskapers supplyfartøy, samt til fartøy innen nærliggende fartøygrupper som ankerhåndteringsfartøy, konstruksjonsskip etc. - både nasjonalt og internasjonalt
  • Potensiale internasjonalt for spredning som kan gi redusert bruk av fossilt drivstoff og reduserte klimagassutslipp