Energioptimalisering og forberedelse for nullutslippsløsning for offshore vind fartøy

Søknaden omfatter forberedelser for planlagt installasjon av nullutslippsteknologi i fartøy for offshore vind konstruksjonsmarkedet. Fartøyet ønskes energi optimalisert utover det normale for denne typen fartøy, det skal installeres batteripakker og skroget økes noe i størrelse for å få plass til nødvendig nullutslippsteknologi.

Prosjekteier

Edda Wind II AS

Teknologileverandører

  • Siemens
  • Teknotherm
  • Gondan Shipbuilders
  • Voith

Teknologisk innovasjon

  • Nyutviklet propell for dynamisk posisjonering med direktekoplet permanent magnet motor
  • Optimalisert system for energigjenvinning for batterihybrid fremdriftsystem
  • Forberedelse til Integrert system for bruk av brenselceller for nullutslippsløsning

Kompetanseutvikling

  • Regelverk for hydrogen som drivstoff er ikke etablert og det må gjøres sikkerhetsanalyser opp mot skipsdesign
  • Operasjon av fartøyer med ny tekonogi vil kreve at skipets driftsorganisasjon får nødvendig kunnskap til å operere skipet, samt at sluttkunde må innvolveres for å få optimal utnyttelse av fartøy.

Realisert spredning av teknologi

  • Batteri Power notasjon er 1. implementering på skip for windservice globalt
  • Implementering av direktedrevet Voithpropeller med PEM maskin er 1. implementering globalt
  • Implementering av tanker og maskinrom for FC teknologi

Videre utvikling og videre spredning

  • Direktedrevet Voith propeller er mest egnet for fartøyer med dynamisk posisjoneringssystem (DP)
  • Energioptimalisering kan brukes i alle fartøy segmenter.
  • Hydrogen/FC teknologien egner seg for fartøyer over en hvis størrelse så som offshore fartøyer og ferger som ikke får nødvendig rekkevidde med batteri alene.