Nyskapende modernisering av Forskningsveien 1
Prosjektet er en bærekraftig rehabilitering av Forskningsveien 1. I tillegg skal det synliggjøre SINTEFs sentrale rolle i Oslo Science City, og i SINTEF parken, gjennom arkitektur, landskapsarkitektur og en tydelig miljøprofil, for å fremme trivsel, samhold og rom for forskning. Innovasjonen omfatter teknologi som gir ny fasade, høy energikvalitet og svært godt inneklima for de ansatte både under bygging og senere drift. Prosjektet demonstrerer en markant bedring av bygningsrehabilitering og leder til bedre isolasjonsevne, tetting og inneklima gjennom lysforhold, støy, støv og romtemperatur.
Prosjekteier
STIFTELSEN SINTEF
Teknologileverandører
- Byggimpuls AS
- Lindner Scandinavia AB
- Element arkitekter AS
- Solenergi Fusen AS
- Sweco
- Sofinvest AS
- Sintef Eiendom
- SINTEF Community
- SINTEF Industri
- Advansia AS
- Byggherrerådgiveren
- COWI
- Tempero AS
Teknologisk innovasjon
- Utenpåliggende modulbasert fasade som opprettholder utsyn og naturlig innvendig belysning
- Vedlikeholdsfri fasadeløsning med vinduer i 4-lags superglass uten bruk av utvendige persienner
- Utbygging av gavler for fremtidig endringer på tekniske anlegg
- Bruk av komposittmaterialer for redusert varmetap via kuldebroer
Kompetanseutvikling
- Prosjektet utforsker er ny tilnærming til fasaderehabilitering der markant bedring av isolasjonsevne kan kombineres med bevaring av dagslysmengde.
Realisert spredning av teknologi
- Konseptet er overførbart og egnet for bygninger med forskjellige typer mur- og betongvegger.
- Prinsippene bak vindusutformingen kan også videreføres til nybygg.
Videre utvikling og videre spredning
- SINTEF vil kunne videreformidle og spre prosjektets resultater gjennom SINTEFs omfattende faglige nettverk
- Resultatene kan formidles via Byggforskserien.
- Spredning og deling vil også kunne foregå gjennom kompetanseformidling mellom byggeiere, spredning av resultater til undervisningsinstitusjoner, publisering i relevante fagtidsskrifter, både nasjonalt og internasjonalt, og gjennom aktiv spredning via sosiale medier.
- Direktoratet for Byggkvalitet (DIBK) har tilsvarende viktige posisjon i norsk byggebransje og vil også kunne spille en aktiv rolle i spredning av innovasjonsprosjektets resultater.